مکتب قرآن

خرید بک لینک
نظریه ای درباره وحی وجود دارد که نه مسئله وحی را به آن شکل عامیانه قبول می کند که وحی را چیزی نداند جز اینکه آدم حرف ها را از راه گوشش می شنود و یک فرشته هم مثل یک انسان می آید و از بالا پرپر می زند می آید پایین، و نه آن را یک امر عادی تلقی می کند که در سطح نوابغ بشری است. در این نظریه اعتقاد بر این است که در همه افراد بشر -ولی به تفاوت- غیر از عقل و حس یک شعور دیگر و یک حس باطنی دیگر هم وجود دارد و این در بعضی از افراد قوی است و آنقدر قوی می شود که با دنیای دیگر واقعا اتصال پیدا می کند؛ (دنیای دیگر چگونه است، ما نمی دانیم) به طوری که واقعا دری از دنیای دیگری به روی او باز می شود و تنها فعالیت وجود و نبوغ خودش نیست. مانند این که ممکن است دو نفر باشند که از نظر نبوغ فردی مثل همدیگر باشند، ولی یکی چون با خارج ایران ارتباط دارد، می رود و می آید یا مثلا وسیله ارتباطی مانند تلگراف و تلفن دارد و رفیقش که به اندازه او نبوع فردی دارد، به علت نداشتن این وسایل از این قضایا بی خبر است. آنچه این بر او زیادت دارد، وسیله ای است، حسی است، ارتباطی است که با دنیای دیگر دارد. و این به نص قرآن کریم اختصاص به پیغمبران هم ندارد؛ برای اینکه خود قرآن هم این را برای غیر پیغمبران نیز ذکر کرده است به یک حد بسیار قوی و نیرومندی. ما می دانیم که حضرت مریم (س) مادر حضرت عیسی (ع) را خداوند در زمره پیامبران ذکر نکرده است همچنان که مادر حضرت موسی (ع) را هم در زمره پیغمبران ذکر نکرده است؛ ولی در عین حال این گونه ارتباط و اتصال با جهان دیگر را به یک نحو بسیار شدید و عالی -مخصوصا برای مادر عیسی حضرت مریم- ذکر کرده است که فرشتگان بر او ظاهر می شدند و با او سخن می گفتند: «و اذ قالت الملائکة یا مریم ان الله اصطفیک مکتب قرآن...ادامه مطلب

ما را در سایت مکتب قرآن دنبال می‌کنید

برچسب: نویسنده: بازدید: 182 تاريخ: پنجشنبه 26 خرداد 1401 ساعت: 3:30

- در آیات قرآن کریم گاهی میبینیم که خداوند از ضمیر مفرد برای انتساب کاری به خود استفاده کرده و فرموده است: «نَبِّئْ عِبَادِي أَنِّي أَنَا الْغَفُورُ الرَّحِيمُ[حجر/۴۹] به بندگان من خبر ده كه منم آمرزنده مهربان.» گاهی نیز میبینیم خداوند برای همین منظور از ضمیر جمع استفاده کرده است. مثلاً فرموده: «إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا عَلَيْكَ الْقُرْآنَ تَنْزِيلًا[انسان/۲۱] در حقيقت ما قرآن را بر تو به تدريج فرو فرستاديم.» «إِنَّا نَحْنُ نُحْيِي وَنُمِيتُ وَإِلَيْنَا الْمَصِيرُ[ق/۵۰] ماييم كه خود زندگى مى بخشيم و به مرگ مى رسانيم و برگشت به سوى ماست.» با نگاهی به این دو نوع کاربرد ضمیر برای خداوند، این مکتب قرآن...ادامه مطلب

ما را در سایت مکتب قرآن دنبال می‌کنید

برچسب: یکتایی,خدا,ضمیر,جمع,قرآن, نویسنده: بازدید: 332 تاريخ: شنبه 28 مرداد 1396 ساعت: 11:59

صلوات ذکری آسمانیصلوات ذکری است که خداوند در قرآن کریم مداومت بر آن را ستوده و به آن سفارش کرده و فرموده است: «إِنَّ اللَّهَ وَمَلَائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِيمًا [احزاب/۵۶] همانا خدا و فرشتگانش بر پیامبر درود و رحمت می فرستند. ای اهل ایمان! بر او درود فرستید و آن گونه که شایسته است، تسلیم او باشید.» طبق این آیه قرآن صلوات بر پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) ذکر و عملی صالح و خدایی است؛ اما آیا صلوات بر خاندان پیامبر نیز کاری صحیح و شایسته است؟ آیا اضافه کردن آل و اهل بیت رسول اکرم (علیهم السلام) به انتهای صلوات بر پ مکتب قرآن...ادامه مطلب

ما را در سایت مکتب قرآن دنبال می‌کنید

برچسب: جواز,صلوات,خاندان,پیامبر, نویسنده: بازدید: 286 تاريخ: شنبه 28 مرداد 1396 ساعت: 11:59

- تحمیل عقیده شخصی به قرآن کریم، تفسیر به رأی است؛ کاری که یک استفاده ابزاری از قرآن به حساب میرود.شناخت مفهوم قرآن کریم و تعیین مصادیق آیات گاهی نیازمند تفسیر و تبیین میشود. تفاسیری که خود باید بر مبنای صحیحی بیان شده اند. اگر چنانچه تفسیر قرآن کریم بدون بهره مندی از مبانی صحیح، و بر مبنای هوای نفس و مبتنی بر آرای شخصی شکل گرفته باشد در این صورت مصداقی از تفسیر به رأی، بشمار می آیند. حال این سؤال پیش میآید که از کجا بفهمیم تفاسیر موجود بر مبنای صحیح است یا غلط؟ به بیان دیگر چگونه تفسیر به رأی را از نوع صحیح تفسیر جدا کنیم؟ در این یادداشت در پرتوی روایات به بازشناسی تفسیر به رأی میپر مکتب قرآن...ادامه مطلب

ما را در سایت مکتب قرآن دنبال می‌کنید

برچسب: تفسیر,رأی,روایات, نویسنده: بازدید: 303 تاريخ: شنبه 28 مرداد 1396 ساعت: 11:59

تمام گناهان دارای اثرات سوء دنیوی و اخروی هستند و آن آثار ناگوار براساس زشتی و بزرگی گناهان متفاوت است. خداوند برای برخی از بزرگترین گناهان حدّ معلوم کرده است. حدودی که اجرا کردن یک مورد آن، بنا بر متون دینی، از شصت سال عبادت و چهل شب بارش باران، برتر دانسته شده زیرا پیامبراکرم(صلیاللهعلیهوآله) فرمودند: «إقامَةُ حَدٍّ مِن حُدودِ اللّه ِ خَيرٌ مِن مَطَرِ أربَعينَ لَيلةً في بِلادِ اللّه[۱] جارى كردن يك حدّ از حدود الهى، بهتر است از چهل شب بارش باران در سرزمينهاى خدا» و بیان داشتند: «حَدٌّ يُقامُ في الأرضِ أزْكى مِن عِبادَةِ سِتّينَ سَنةً[۲]؛ بر پا شدن يك حدّ[الهى ] در روى زمين، پاکیزهتر از ع مکتب قرآن...ادامه مطلب

ما را در سایت مکتب قرآن دنبال می‌کنید

برچسب: مجازات,حدّ,اسلام, نویسنده: بازدید: 354 تاريخ: شنبه 28 مرداد 1396 ساعت: 11:59

صفحه بندی